انواع کاموا براساس کیفیت!

الیاف پشم کم و بیش موج دار و پیچ خورده است این موج دار شدن به عنوان “چروک” نامیده می شود هرچه پشم ریزتر باشد، چین و چروک در آن بیشتر می شود پشم مرینو دارای 30 چین در هر اینچ است در حالی که پشم درشت یک یا دو چین دارد.

اصطکاک باعث نرم شدن الیاف کاموا ضخیم ترک به خصوص زمانی که خیس است می شود و بنابراین برای حفظ بافت صاف و نرم پارچه ها مفید است.

حرارت کم تاثیری ندارد اما گرمای شدید باعث ضعیف شدن الیاف و از بین رفتن رنگ الیاف می شود، پشم از نظر طبیعت مرطوب ترین است می تواند تا 50 درصد وزن خود را جذب کند و تا 20 درصد وزن را تحمل کند، بدون اینکه احساس خیس بودن بدهد پس از خشک شدن، رطوبت را به آرامی از دست می دهد و از تبخیر سریع جلوگیری می کند.

در نتیجه از ایجاد احساس سردی برای کاربر جلوگیری می کند پس از ورزش شدید عرق را جذب می کند و از بدن در برابر تغییر ناگهانی دما محافظت می کند، الیاف پشم در معرض گرما، رطوبت و فشار قرار می گیرند و منقبض می شوند پوسته مانند بیرونی الیاف به نمد کمک می کند.

الیاف در محلول های قلیایی ضعیف به دلیل انبساط فلس ها در لبه های آزاد خود نرم می شوند و با اصطکاک و فشار دوباره به هم متصل می شوند تا نمدی را تشکیل دهند از این خاصیت در ساخت نمد برای کلاه، کفش، کف پوش و عایق صدا استفاده می شود.
الیاف کاموا ضخیم مخملی بخشی است که رسانای ضعیفی از گرما است و بنابراین پارچه های ساخته شده از الیاف برای پوشیدن زمستان مناسب ترین در نظر گرفته می شوند، پشم بسیار انعطاف پذیر است و پس از چروک شدن یا ایجاد شدن به شکل اولیه خود می آید.
از ابریشم قوی تر است هنگامی که پشم مرطوب حدود 25 درصد از استحکام خود را از دست می دهد هرچه الیاف طولانی تر باشد، استحکام نخ بیشتر می شود، پشم بسیار الاستیک است.

هنگامی که خشک می شود حدود 10 تا 30 درصد کشیده می شود و در هنگام خشک شدن 40 تا 50 درصد هنگامی که خیس می شود با دریافت فشار پس از خشک شدن، به راحتی ابعاد اولیه خود را به دست می آورد.

پشم در برابر انقباض مقاوم است با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت ممکن است باعث انقباض شود، کاموا نرم در برابر اسید مقاوم است، در حالی که پنبه و سلولز در صورت قرار گرفتن در معرض اسید به شدت آسیب می بینند.

این تفاوت در کربونیزه کردن پشم برای حذف ناخالصی‌های سلولزی بیش از حد، مانند خز و مواد گیاهی استفاده می‌شود پشم با محلول اسید سولفوریک درمان می شود و سپس برای از بین بردن ناخالصی ها با حداقل آسیب به پشم پخته می شود.

تفاوت در ساختار شیمیایی الیاف مختلف به این معنی است که کلاس های مختلفی از مواد رنگزا برای پوشش طیفی از انواع الیاف مورد نیاز است پلی پروپیلن و پلی اتن رنگ های مورد استفاده برای رنگ آمیزی کاموا ضد حساسیت یزد را جذب نمی کنند.

بنابراین هرگونه آلودگی بسته های پشم از این الیاف در محصول نهایی آشکار به نظر می رسد حرکت به پشم نایلون انجام نمی شود.

لزوماً از آلودگی جلوگیری می کند با این حال، از آنجایی که ساختار شیمیایی نایلون شبیه پشم است، رنگ های پشم را جذب می کند و این باعث می شود هر گونه آلودگی کمتر آشکار شود.

  • منابع:
    1. Wool fiber – Basics, Characteristics, & Properties
  • تبلیغات: 
    1. سقوط قیمت سکه و دلار در اسفندماه
    2. استفاده افراد مشهور از روبالشی‌های ابریشمی
    3. نکات طلایی برای میلیاردر شدن
    4. مادری که با فلفل توانست جان دخترش را نجات دهد اما…