مصرف زیاد روغن حیوانی صباح موجب مرگ پیرمردی شد!

اسیدهای چرب نشان داده شده دارای خواص کمی متفاوت هستند، اسید پالمتیک در روغن پالم یافت می شود.

اسیدهای پالمیتیک و استریک اسیدهای چرب اشباع هستند، در حالی که اسیدهای اولئیک، روغن حیوانی صباح و لینولئیک با مقادیر مختلف پیوند دوگانه غیراشباع هستند.

شکل 9.4 مقادیر متفاوتی از اتم های کربن را در مقایسه با تعداد پیوندهای دوگانه در ترکیب نشان می دهد.

تقلب روغن زیتون با سایر روغن ها و چربی های ارزان قیمت نقش مهمی در اقتصاد دارد و دارای فواید تغذیه ای است.

در این کار، پروفایل متابولیت با استفاده از کروماتوگرافی گازی-طیف‌سنجی جرمی برای شناسایی و تعیین کمیت تقلب چربی حیوانی (گوشت خوک) در روغن نباتی (روغن زیتون) انجام شد.

تجزیه و تحلیل اجزای اصلی می تواند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کنجد، گوشت خوک و نمونه های تقلبی را از طریق تغییرات در پروفایل متیل استرهای اسید چرب (FAMEs) شناسایی و خوشه بندی کند.

سپس یک روش متابولومیک هدفمند از طریق ساخت منحنی های کالیبراسیون FAMS های شناخته شده در روغن زیتون و گوشت خوک بهینه و اعتبارسنجی شد.

روش خطی بالا (R2 > 0.96) و دقت و دقت درون و بین روز خوبی (79-101 و 86-102٪ و 2-7 و 3-7، به ترتیب) برای تعیین FAME ارائه شد.

سپس غلظت مطلق و درصد نسبی FAME با موفقیت در 12 روغن زیتون تجاری و 3 نمونه گوشت خوک تعیین شد.

متیل میریستات، متیل پالمیتات، متیل اولئات و متیل استئارات به عنوان نشانگرهای متمایز برای شناسایی و تعیین کمیت تقلب گوشت خوک حتی در سطح پایین گوشت خوک (5% w/w)، با خطاهای کمتر از 2% در مقایسه مطلق انتخاب شدند.

یا غلظت نسبی FAMEs با استفاده از چندین روش آماری روش پیشنهادی به ما این امکان را می‌دهد که FAMEها را به طور همزمان کمیت کنیم و همچنین می‌توانیم مقدار کمی گوشت خوک را در نمونه‌های روغن زیتون تقلبی پیش‌بینی کنیم.